Astăzi i-a venit rândul unui articol în care voi încerca să detaliez cât pot eu de mult, „de la a la zet”, despre cum am promovat (contra cost), ca autor, cartea de debut. Dacă în articolul precedent am analizat tipurile de promovare gratuită, haideți acum să vedem și varianta opusă… dar…
Sper că ai o carte de debut, așa-i? 🙂
Hei, hei, heeeeeei,
Lume faină și pasionată de scrieri!
În primul rând doar când auzi de promovare „contra cost” sau „plătită” deja parcă moralul tău în ceea ce privește acest gen de promovare se cam duce pe „apa sâmbetei”. Dar nu este chiar așa și o să-ți explic în continuare.
Repetându-mă (doar să mă asigur că nu ai omis cele spuse mai sus 😀 ), cred că ar fi mai benefic pentru tine să arunci o privire peste celalalt articol despre promovarea de carte – Cum am promovat (gratuit), ca autor, cartea de debut – astfel o să înțelegi mai ușor diferența dintre cele două tipuri de promovare, avantaje și dezavantajele fiecăreia dintre ele.
După un „research” de mai bine de un an am tras câteva concluzii. Evindent că nu sunt finale, fiindcă mereu mai apare ceva nou care va trebui actualizat. Ta-ta-ta-ta-ta-taaaaaaaaaaa! Când vorbim despre promovarea de carte contra cost / plătită analizăm în detaliu următoarele elemente:
- 1. Reclamele pe rețelele de socializare
- 2. Siteurile de promovare autori
- 3. Cărțile de la editură
- 4. Bookinfluencerii
- 5. Concursurile (Give away-urile)
- 6. Advertorialele
- 7. Comunicatele de presă
- 8. Platformele de carte
- 9. Spoturile publicitare la radio & tv
- 10. Librăriile online
- 11. Spoturile voice-over
- 12. Brandul personal
∼∼∼∼*∼∼∼∼
1. Reclamele pe rețelele de socializare
Aici nu cred că ar fi multe de spus. Fiecare rețea socială are o metodă plătită de promovare. Adică îți faci o postare interesantă cu text, imagine sau video și o postezi apoi, o promovezi achitând taxele aferente. Pentru promovare poți alege clienții țintă pe care tu i-ai vrea să-ți citească postarea.
Iar de aici ei pot ajunge fie pe pagina ta de profil, fie pe website-ul tău oficial, fie pe pagina cărții a unei librării online de unde îți pot achiziționa cartea. Facebook, Instagram, Youtube, LinkedIn sunt doar câteva dintre ele.
2. Siteurile de promovare autori
O altă metodă de promovare care-ți duce produsul direct spre nișa ta, adică acele persoane care caută lucrurile pe care tu le vinzi, în speță tandemul cititori-cărți, este una reprezentată de siteurile de promovare autori.
Aici găsești doar recenzii la cărți, interviuri cu autori, librăriile de unde se pot cumpăra cărțile, etc. Din punctul meu de vedere, chiar dacă sunt contra cost, sunt o variantă foarte bună de promovare. Ei având desfacere spre cititorul direct prin intermediul clientului de emailuri cât și pe conturile lor de social-media. Fiecare dintre siteurile de promovare are mai multe pachete, după bugetul fiecărui autor.
Personal am apelat la două dintre aceste siteuri și anume booknation.ro și booktribe.ro. Vi le recomand cu drag. Dacă mai știți voi altele poate-mi dați de știre și mie. Mulțumesc anticipat! 😛
3. Cărțile de la editură
De obicei în clipa în care îți tipărești cărțile tu îți vei plăti o parte sau toate exemplarele. Bineînțeles asta depinde de la editură la editură – subiect despre care sper să vorbim într-un articol viitor.
Revenind, acest număr de exemplare destinate autorului poate fi de 50, 100 sau mult mai multe. Personal înainte să semnez cu editura mea m-am informat despre acest aspect. Am citit ce au făcut alți autori și mi-a fost mai ușor să iau o decizie, astfel încât să nu repet greșelile lor.
Vrei să fii promovat sau vrei să fii uitat?
Profundă întrebare! Fie că ai publicat o carte, fie că urmează, vreau să te gândești la un lucru: ce ai de gând să faci cu exemplarele care-ți revin ție? Îți dau eu variante de răspuns:
– vrei să le ții încuiate într-un dulap sau printr-o cutie aruncată prin podul casei doar pentru că egoul tău să fie satisfăcut că în sfârșit ești și tu autor?
Nu vreau să te dezamăgesc, dar azi oricine poate ajunge autor… și dacă ai de gând să scrii doar pentru tine atunci ce rost mai are să publici manuscrisul? Tu îți oferi talentul și munca tuturor celor care iubesc stilul tău literar. Punct!
– vrei să le oferi toate cadou membrilor familiei tale, prietenilor și cunoscuților? Toate aceste persoane dragi ție?
Dacă într-adevăr te iubesc și țin la tine, crede-mă că n-o să aștepte cadou de la tine ci vor da fuga în librărie s-o cumpere, apoi vor face tot posibilul să-ți arate ce minunăție au făcut. Da, au făcut o minune pentru tine și trebuie să fii recunoscător pentru asta! Cei mai mulți autori nu se pot bucura de această oportunitate…
– vrei să le vinzi la colț de stradă ca să-ți recuperezi investiția inițială și poate să faci o brumă de profit?
Ești afacerist! Bravo! Dar nu e destul… Vrei să-ți mai amintesc faptul că nu ai scris o poveste pentru tine ci pentru lumea-ntreagă? Mi-ai răspunde „păi da, de asta vreau să le vând”. Hei, stai, stai! Acum la început de drum tu ești mai mult preocupat de câte cărți vinzi sau să fii cât mai repede cunoscut de cât mai multă lume? Hai, cântărește-le pe astea…
O carte vândută de tine unei persoane necunoscute de pe stradă crezi c-o va face pe aceasta promotorul tău, vorbind despre carte miilor de prieteni și cunoscuți? Ahhh… e o persoană obisnuită… aha… înțeleg… și așa vrei tu să te faci cunoscut… în ritmul ăsta? Bun!
– vrei să le dai G R A T U I T persoanelor influente care ai certitudinea că vor vorbi despre cartea ta miilor de persoane?
Aaaaa… n-ai cam vrea să le dai gratuit… te macină zdravăn gândul ăsta? Copile! Ce vrei de la viața de scriitor? Tot ce e mai bun sau anonimatul total? Să știi că nu e bine ca banii să-ți devină stăpân… nu e bine să lucrezi pentru bani. Trebuie să faci banii să lucreze pentru tine! Nu știu cine a spus asta dar mare dreptate a avut! 😀
Așa că nu te mai uita pe tabela aia de scor, nu mai urmării mereu câte cărți ai vândut și câți bani ai făcut. Nu asta e ideea. Ideea e să-ți faci povestea cunoscută cât mai repede și cât mai multor persoane – cam greu să faci asta în același timp – dar cel puțin pentru asta sunt cei de la punctul următor:
4. Bookinfluencerii
Să recapitulăm: ai exemplarele tale și ai aflat care ar fi metodele prin care trebuie „să scapi” de ele. Ai ales-o pe cea mai înțeleaptă dintre cele de mai sus? Bun! Uite exact așa am făcut eu. Am oferit peste o sută de exemplare (în timp am ajuns la cifra asta) persoanelor care promovează cartea, așa numiților bookinfluenceri.
Îi găsiți pe rețelele de socializare și sunt acele persoane care sunt urmărite de mii de suflete. Sunt bookinfluenceri care au 500 de urmăritori, dar sunt și alții care au zece mii, poate și mai mult. Acolo e comunitatea de lectură. Acolo toată lumea vorbește despre cărți și nimic altceva. Însă ca în orice industrie și ei sunt „arondați” anumitor genuri literare sau edituri. Edituri care promovând prin intermediul lor își vând cărțile. Iar la urma urmei sunt și ei tot oameni, așa că…
alegeți cu grijă!
Sunt care promovează contra cost începând cu 50-100 de lei, dar cei mai mulți te promovează dacă le oferi un singur exemplar de carte. Dacă dorești ca numele cărții tale să fie citit de cât mai multe perechi de ochi atunci îți recomand să le mai oferiți un exemplar în plus pentru un concurs.
În principal ei se ocupă de absolut tot. Tu mai trebuie să ai în vedere costurile de transport și timpul care-l oferi împachetatului și expedierii cărților.
5. Concursurile (Give away-urile)
Chiar dacă nu costă o avere, poți face din când în când câte un concurs, oferind un exemplar celui care îl consideri tu câștigător, fie prin tragere la sorți, fie după alte criterii. De obiecie astfel de promovare este binevenită când vrei să anunți ceva important și-ți dorești ca lumea să fie numai „ochi și urechi”.
6. Advertorialele
Ai scris o carte sau mai multe, acum cred că mai poți scrie câte-un articol de 500-1000 cuvinte despre cartea ta. Ceva puternic care se atragă atenția pe mărețul internet. Apoi te îndrepți cu el către site-urile care, contra cost, îți publică acest articol. Aici tarifele se învârt în jurul a câtorva sute de euro pentru trusturile de presă naționale și regionale.
Merită investiția?
Dezavantajul este că articolul tău va fi online doar o anumită perioadă de timp, iar în presa scrisă tradițională va apare doar în câteva ediții, în funcție de pachetul de promovare ales. Maxim parcă este 30 de zile pe online și vreo două săptămâni în presa scrisă. Dacă totuși dorești să investești aici să te gândești la perioada când lumea e mai mult online. Nu-ți recomand să faci genul ăsta de promovare în lunile de vară când toată lumea-i în vacanță și nu prea mai are nimeni chef să citească preasa. Opțiuni despre cum am promovat (contra cost), ca autor, cartea de debut mai sunt și poate vei regăsi ceva și pe placul tău!
7. Comunicatele de presă
Aici e varianta mai ieftină a advertorialelor. Este același parcurs doar că la publicarea pe diverse siteuri plătești doar câteva zeci de euro și ai garanția că articolul tău va rămîne pe online muuuult și bine. Le recomand cu drag mai ales dacă acestea au și vizibilitate bună în SEO atunci articolul tău va încânta cît mai multe priviri.
E genul de promovare care-ți poate aduce vizibilitate infinită!
Îți pot lasă câteva astfel de siteuri: comunicatedeafaceri.ro , centruldepresa.ro , comunicatedepresa.ro , evz.ro/comunicate/oferta-evz-comunicate , capital.ro/comunicate/oferta-capital-comunicate , comunicatedepresa.net
8. Platformele de carte
Astfel de platforme unde îți poți promova cartea contra cost în România nu am reușit să găsesc, însă dacă tu cunoști ceva ți-aș fi recunoscător dacă vei vrea să împărtășești asta și cu noi. Știu câteva pentru limba engleză, asta dacă te-ai gândit să-ți traduci cartea și s-o promovezi. Amintesc aici platformele booktalk.org , shopify.com , librarything.com , writers.net , booksie.com , publishdrive.com
Unele dintre ele sunt forumuri, altele sunt magazine onlie sau specializate doar în promovare, însă sunt câteva și gratuite. Așa că fă-ți repede conturi și adaugă-ți detaliile personale.
9. Spoturile publicitare la radio & tv
Și asta este o variantă de promovare contra cost pe care o poți avea în vedere. Personal nu am încercat-o, dar recunosc că mă bate gândul. Am încercat-o și în alt domeniu și a adus rezultate. Acum nu știu câți iubitori de carte se uită la tv sau ascultă radioul. 🙂 Dar este o opțiune pe care trebuie să o luați în considerare pentru vizibilitate.
10. Librăriile online
În funcție de editura la care ai publicat vei avea acces gratuit sau contra cost la librăriile online. Acum, considerând cazul în care îți publici singur cartea cu o editră self publishing trebuie să ai în vedere că toate exemplarele sunt ale tale și tu ești cel care trebuie să le vinzi, iar pentru asta ai nevoie de o librărie online… sau mai multe. De ce intră ele în categoria de promovare contra cost? Pentru că sunt niște taxe pe care le percep pentru a-ți vinde „marfa” prin intermediul lor.
11. Spoturile voice-over
Voice-over-ul este întâlnit mai mult la cărțile audio care, dacă tot am amintit de ele sunt undeva în jurul a o mie de euro per carte. Câteva siteuri de unde vă puteți alege vocile pentru cartea voastră: vocidepoveste.ro , voiceovers.ro , dicție.ro , mediajingles.com
Personal nu am făcut, dar mă bate gândul serios să realizez și un format audio la cartea de debut. Cam asta e moda ultimilor ani, să ai o „carte povestită”, fiindcă în nebunia zilelor noastre cu greu îți mai faci timp să citești o carte clasică, în schimb o poți asculta în timp ce faci altceva.
Dacă nu ai buget pentru cartea întreagă poți apela la varianta de început – o voce pentru un spot scurt de promovare carte. Am făcut un astfel de spot voice-over cu ajutorul lui Nick Bodea de la NB Creative și într-adevăr parcă e ceva nou:
12. Brandul personal
Când aud despre o carte, o poveste, cititorii au tendința de a căuta informații despre autor. Așa că trebuie să ai în vedere și promovarea ta împreună cu cartea. Cărți de vizită, tricouri personalizate cu coperta cărții, pixuri, felicitări, orice variantă de promovare ca și la o afacere tradițională, fiindcă scopul este același: să te faci cât mai cunoscut!
Și uite că v-am arătat și cum am promovat (contra cost), ca autor, cartea de debut. Pe viitor voi mai actualiza acest articol în cazul în care voi mai afla și alte metode din această categorie. Îți sunt recunoscător dacă mă poți ajuta și tu cu informații noi.
Iar dacă știi ceva legat de acest subiect și vrei să împărtășești cu lumea-ntreagă poți lăsa reacții în comentarii. Promit să răspund la un moment dat! 🙂
Îți doresc visuri transformate în realitate!
Cu prietenie,
Liviu – autorul care-și promovează contra cost (din când în când) și până la epuizare cartea de debut
P.S.: Dacă ai vreo întrebare legată de cum am promovat (gratuit), ca autor, cartea de debut, dă-mi de știre în comentariile de mai jos. E posibil să am și un răspuns!
∼∼∼∼*∼∼∼∼
Alte articole din aceeași categorie – Viață de scriitor:
- CUM AM PUBLICAT CARTEA DE DEBUT
- CUM AM PUBLICAT PRIMA MEA CARTE ELECTRONICĂ – EBOOK
- CUM AM SCRIS PRIMA MEA CARTE
∼*∼ - CUM AM ALES EDITURA PENTRU CARTEA DE DEBUT
- EDITURI CARE PUBLICĂ DEBUTANȚI
- LISTA EDITURILOR DIN ROMÂNIA
∼*∼
- CUM AM PROMOVAT (GRATUIT), CA AUTOR, CARTEA DE DEBUT
_____
E posibil ca aceste informații să fie adevărate.
Până la proba contrarie, considerați articolul un pamflet.
[…] Indiferent cu ce editură vei semna, mare, medie sau mică, va trebui să te promovezi așa cum nu o face nimeni. Fiindcă ajungem din nou la aceeași vorbă: nu te poate ajuta nimeni mai mult decât o poți face tu! Și despre promovare vom vorbi într-un articol viitor (gratuită sau contra-cost). […]
[…] CUM AM PROMOVAT (CONTRA COST), CA AUTOR, CARTEA DE DEBUT […]
[…] care să mă publice, cum am publicat cartea de debut, iar mai apoi am promovat-o fie gratuit, fie contr-cost și mai ales cum am publicat și versiunea electronică – ebookul, toate acestea pot reliefa cu […]
[…] CUM AM PROMOVAT (CONTRA COST), CA AUTOR, CARTEA DE DEBUT […]
[…] în care decizi să semnezi un contract cu o editură, dacă vrei să-ți promovezi gratuit sau contra cost lucrarea, în ce condiții îți alegi o editură: clasică, hibridă sau Self Publishing – […]
[…] CUM AM PROMOVAT (CONTRA COST), CA AUTOR, CARTEA DE DEBUT ∼*∼ […]